Thursday, January 9, 2020

قیام آبان‌ماە و تلاش برای بە حاشیە راندن آن

مرگ، مرگ و مرگ.
این تنها خبری‌ست کە این روزها از ایران بە چشم و گوش می‌رسد.
هنوز چند ماهی از سلاخی زنان و جوانان در خیابان‌ها نگذشتە است کە زنجیرەای از اتفاقات تمامی خبرهای مربوط بە آن را بە حاشیە کشاند.
کشتە شدن خطرناک‌ترین تروریست و قاتل دوران معاصر یعنی قاسم سلیمانی بە سرتیتر تمامی خبرگزاری‌ها تبدیل شد و اعتراضات آبان‌ماه و حواشی آن را تقریبا بە حاشیە راند.
دربارە کشتە شدن این تروریست و جنایتکار کە در کشتار و سلاخی مردم خاورمیانە از دریای مدیترانە تا خلیج فارس نقش مستقیم داشت نظرات متفاوتی طرح شدە است.
عدەای او را بە عنوان مهرە سوختە و کسی کە ضررش بیش از سودش بود معرفی کردەاند کە در نهایت بە سیاق سایر تفالەها از میان برداشتە شد.
عدەای نیز او را بە عنوان مهرەای کە باید با آمریکا معاملە می‌شد معرفی کردەاند.
از نظر این گروە از افراد، رژیم ایران سلیمانی را باطل کرد تا کمی از سقوط فاصلە بگیرد چرا کە وجود این تروریست خطرناک باعث ایجاد حساسیت بسیار زیادی در سران آمریکا شدە بود و می‌رفت کە کار را برای سران رژیم ایران بە جاهای باریک بکشاند.
مدت کوتاهی پس از آن با رژیم ایران بە شکل مضحکی اقدام بە شلیک موشکهای تاریخ مصرف گذشتە روسی بە سمت پایگاه آمریکایی کرد و با ایجاد جو تبلیغاتی در داخل کشور آنرا انتقام سخت نامید و سعی در جمع آوری توجە عوام و مردم بی‌خبر از سیاست داشت.
این درحالی‌ست کە قبل از آن در مراسم دفن سلیمانی بە شیوەای گستردە و با تهدید و تمطیع و اجبار سعی داشتند کە بیشترین تعداد ممکن از مردم را پای دوربین‌ها بکشانند و دقیقا بە سبک و سیاق سیرک انتخابات از آن بهرەبرداری کنند کە عاقبت این مراسم با کشتە شدن دەها تن از مردم مفتزح شد.
سلاخی شدن هزاران تن از مردم طی چند روز در اعتراضات آبان و همچنین کشته و مصدوم شدن صدها نفر طی چند ساعت در مراسم دفن سلیمانی در کرمان ثابت کرد که رژیم ایران بزرگترین خطر برای همه مردم، چە مخالفان و چە موافقانش است.
سرانجام مردی کە نفسش بوی مرگ می‌داد و حتی در مراسم دفن او نیز تعدادی کشتە شدند، زیر خاک شد و برای همیشە ساکت شد.
بە هر روی تا اینجا ترامپ از حاشیەهای مربوط بە باطل کردن قاسم سلیمانی برنده بیرون آمده است. حکومت ایران نشان داد که قادر بە  تلافی را نیست و اگر از اینجا دو طرف دست بە تنش زدایی و بازگشت بە شرایط پیش از ابطال سلیمانی بزنند امتیاز کشتن سلیمانی بدون هیچ هزینەای نصیب ترامپ شده است.
و اما در پایان ضمن اشارە بە تبلیغات پرهزینە و تمام عیار برای برعکس کردن واقعیت و قهرمان جلوە دادن این جنایتکار خطرناک توسط رژیم برای استفادەهای آتی، این نکتە را باید یادآور شد کە وظیفە آزادی‌خواهان در همه جای دنیا مبارزە با این دروغ پراکنی‌هاست. چگونە نفر دوم رژیم و چشم راست سیدعلی قاتل انسان خوب و قهرمانی‌ست درحالی کە رژیم، خود قاتل و جنایتکار و پلید است؟ مگر امکان دارد کە یک قهرمان در این رژیم رشد کند؟
این را نیز نباید از نظر دور داشت کە نیروی سیاسی واقعی، همه چیز را با معیار حقوق بشر و آزادی می‌سنجد و توسط مفاهیم مبهم و گنگی مثل عزت و افتخار و غیرت را فریب نمی‌خورد.
رژیم نباید فقر و فلاکت و جنایت و کشتار را با بهانەهایی همچون عزت و میهن و شرافت و... توجیە کردە و آنرا برای تودە مردم قابل تحمل کند.
یکی از بهترین میزان‌ها برای آشکارسازی ضعف در استدلال و تهی بودن کیسە گویندە توجە بە مفاهیم غیر قابل سنجش و اندازەگیری توسط اوست.
‏برای مثال شاخصهای اقتصادی را می‌شود با اعداد سنجید و با کشوری دیگر قیاس کرد اما واحد اندازه گیری عزت و خودباوری ملی چیست؟ پس به راحتی میتوان این  کلمات را مدام در جواب هر انتقادی به کار برد، هر وضعیت را مصادره به مطلوب کرد و از تورم چند ده درصدی و رشد اقتصادی منفی، استقلال و عزت را بیرون کشید.
بە زبان سادە، هرگاه دیالوگی پشت کلماتی همچون استقلال و عزت سنگر میگیرد باید آمادە بود برای کلاە بزرگی کە قرار است سرمان برود.

فرشید سلطانی- استکهلم


توضیح ویدیو: مستند "جنگ برای اسد: لشکر جنگجویان خارجی ایران".
بی‌بی‌سی فارسی که این روزها در سوگ قاسم سلیمانی‌ ست، چند سال قبل دو مستند خیلی خوب درباره جنایت‌های سپاه قدس و سلیمانی در جنگ داخلی سوریه تهیه و پخش کرد: "جنگ پنهان ایران در سوریه" و "جنگ برای اسد: لشکر جنگجویان خارجی ایران". سازندگان دو مستند، هر دو بی‌بی‌سی رو ترک کرده‌اند(برگرفتە از کانال تلگرامی مملکتە).