Sunday, January 24, 2021

سرنوشت غم انگیز یک زن در کشوری با سیستم مردسالار و مذهبی

 

 


روز پنج‌شنبه بیست و پنجم دی‌ماه، فرشتە دهقان، زن جوان ٢٢ ساله، اهل سردشت با انگیزه ناموسی توسط اعضای خانوادەاش به قتل رسید.

کُردپا اعلام کردە کە چهار نفر در قتل این زن جوان مشارکت داشته‌اند که دو تن از آنان یعنی برادر و پسرعموی مقتول بازداشت و دو تن دیگر هنوز دستگیر نشده‌اند.

بیست و پنجم دی‌ماه سال جاری و درحالیکه فرشتە در آرایشگاه مشغول به کار بوده، توسط برادر و پسرعمویش و با توسل به زور به خارج از شهر منتقل شده و در نتیجه ضرب‌ و شتم و خفگی به قتل رسیدە و جسدش در همان‌جا مخفی شدە است.

 فرشته از جمله زنان قربانی کودک همسری بوده است که در سن ١٣ سالگی و در سال ١٣٩١  ازدواج کرده است.

وی پس از ٦ سال زندگی مشترک از همسر خود جدا شده و در منزل قدیمی پدربزرگ و مادربزرگ خود در سردشت سکونت گزید.

این زن جوان، به‌دنبال زندگی مستقل همراه با فرزند و نیاز مالی شدید، در یک آریشگاه مشغول به کار شد اما با مخالفت شدید برادر و پسرعمو‌هایش روبرو شدە و سرانجام بە دست ‌آنها کشته‌ می‌شود.

فرشتە خود فرزند طلاق بوده و در سال‌های قبل پدر و مادرش بعلت اعتیاد پدر از هم جدا شده و هم‌اکنون پدرش در زندان است.

سازمان حقوق بشر کردستان گزارش داد که جسد سونیا دهقان روز جمعه در شهر نلاس شهرستان سردشت به خاک سپرده شد. 

قتل ناموسی کە اساس آن بر ذهنیت مردسالار و مذهبی بنا نهادە شدە است، بە این دلیل اتفاق می‌افتد کە مرد، زن را مایملک خود بە حساب آوردە و وظیفە خود می‌داند کە از آن در مقابل حس تملک دیگران محافظت کند.

این ذهنیت واپسگرا در ایران و سایر کشورهای جهان سوم و اکثرا مذهبی، موجب شدە است تا زنان بە شدت سرکوب شدە و در جامعە بە حاشیە راندە شوند.