Sunday, May 9, 2021

حکومت فاشیستی ترکیه در گرداب بحران

 

 


حزب کمونیست ایران طی بیانیه ای، ضمن محکومیت حملات اشغالگرانە رژیم ترکیە بە کردستان، سیاستهای توسعه طلبانه و شوینیستی دولت ترکیه را موجب ایجاد بحران اقتصادی و سیاسی داخلی وخارجی ترکیه دانست.

در این بیانیه آمده است کە شکست سیاستهای توسعه طلبانه و شوینیستی دولت اسلامی اردوغان در سطح منطقه از سویی، و شکست طرحهای جنگ افروزانه و مداخله گرانه و پر هزینه نظامی در داخل و خارج ترکیه از سوی دیگر، موقعیت این دولت را بیش از پیش تضعیف کرده و حکومت فاشیستی ترکیه را در گرداب بحران  مالی و سیاسی قرار داده است.

حزب کمونیست ایران در ادامە بیانیە، ضمن اشارە بە حملات نظامی ارتش اشغالگر ترکیە بە مناطق حفاظتی مدیا و مقاومت نیروهای گریلا، عنوان شدە است کە حملات مذکور، با حمایت تسلیحاتی ناتو و چراغ سبز قدرت‌های جهانی انجام گرفتە است.

در ادامە بیانیە، بە حملات رژیم ترکیە علیە حاکمیت خودمدیریتی مردم روژاوا و کشتار مردم سوریە توسط این رژیم اشارە شدە و نیز اعلام شدە است کە حاکمیت ترکیە با تشکیل گروههای مسلح مزدور تحت نامهای ارتجاعی دوران عثمانی و حمایت و پشتیبانی از گروههای تروریست اسلامی داعش و جبهه النصره و تحریرالشام و غیره در کوبانی، عفرین، گریِ سپی، سَریکانی و دهها شهرک و صدها روستا جنگ و خونریزی به راه انداخته و امنیت و آسایش را از مردم منطقه سلب کرده است.  

حزب کمونیست ایران، در بخش دیگری از بینایە خود، ضمن اشارە بە افزایش ١٨ درصدی بودجە نظامی و امنیتی ترکیە در سال جاری،  چنین عنوان کرد کە دولت اردوغان، در عرصه داخلی تاکنون صد هزار نفر از کارمندان و مأموران دولتی و دیگر اقشار مردم را تحت عنوان وابستگی به "فتح اله گُلَنِ"، بیکار و یا تحت عنوان کودتا به زندان انداخته است.

این حزب در ادامە بە دستگیری مخالفین سیاسی از جمله صلاح الدین دمیرتاش و هزاران عضو دیگر حزب اپوزیسیون دمکراتیک خلق ها، توسط حاکمیت ترکیە اشارە کردە، و اعلام کرد کە این رژیم، مانند سالهای قبل، با حمله وحشیانه به تجمعات و مراسم های روز کارگر،  بیش ۱۷۰ نفر از کارگران و انسانهای مبارز را دستگیر کردە است.

حزب کمونیست ایران در پایان بیانیە خود، اعلام کرد کە سیاستهای ارتجاعی و فاشیستی دولت ترکیه، روزانه با مبارزه و دیوار مقاومت کارگران، توده های مردم ستمدیده، انسانها و نیروهای مبارز روبرو شدە و دولت ترکیه را در افکار عمومی داخلی و منطقه ای و بین‌المللی رسواتر و بی اعتبارتر نموده است.