Saturday, June 20, 2020

گزارشی از زندان فشافویە




بە گزارش هرانا، از شب پنجشنبە، آب بخشی از زندان قطع شدە و صدها زندانی از دسترسی بە آب آشامیدنی محروم ماندەاند و مسئولان زندان جهت جلوگیری از اعتراض احتمالی زندانیان بە قطع آب، اقدام بە قفل درب سالن‌های زندان کردەاند.
بنابر این گزارش، نزدیک بە دو هفتە است کە یکی از بخش‌های این زندان با مشکل عدم نظافت روبرو است.
این ارگان خبری حقوق بشری بە نقل از نستگان یکی از زندانیان محبوس در این زندان اعلام کرد کە قطعی آب گرم در این زندان و استحمام زندانیان با آب سرد موجب بروز سرماخوردگی و سینەپهلو در شماری از زندانیان بە ویژە زندانیان مسن‌تر شدە است.
این منبع آگاە در ادامە عنوان کردە است کە در این زندان، روزانە ١٧ تا ١٨ ساعت آب جهت استحمام و نظافت قطع است بطوریکە بسیاری از زندانیان بین ۲ تا ۵ ماه امکان استفاده از حمام را ندارند
این در حالی‌ست کە بنابە تجارب سال‌های قبل، با گرم شدن هوا این وضعیت،، اسفبارتر خواهد شد.
در بخش دیگری از این گزارش بە وضعیت بحرانی ناشی از انتشار ویروس کرونا در این زندان اشارە شدە است و شمار زندانیان مبتلا بە کرونا رو بە افزایش گزارش شدە است.
در ادامە این گزارش،، از جملە دلایل افزایش شمار زندانیان مبتلا بە کرونا، تراکم بالای جمعیت در این زندان و نیز عدم رعایت ایام قرینطینە برای زندانیانی کە از مرخصی بازگشتەاند، عنوان شدە است.
هرانا در ادامە گزارش دربارە تهنا بهداری موجود در زندان،، در گزارش خود آوردە است کە در اکثر ساعات روز، زندانیان از داشتن پزشک و یا پرستار محروم هستند و تنها یکی از زندانیان، با یا بدون تخصص به عنوان مسئول بهداری انتخاب شده است
هر چند روز یکبار از هر اتاق بیست نفره، تنها سه نفر برای رفتن به بهداری انتخاب می‌شوند که همین افراد نیز با کمترین معاینه پزشک و یا پرستار تنها از مسئول بهداری قرصی دریافت کرده و به بند بازگردانده می‌شوند.
در این گزارش همچنین عنوان شدە است کە زندانیان مبتلا به بیماری‌هایی چون اچ آی وی و هپاتیت خصوصا در زمان شیوع کرونا، بدون امکانات خاصی تنها در سلولی جداگانه بسر برده و سرویس بهداشتی و حمام آنها با سایرین مشترک است کە این امر می‌تواند جان این افراد را در معرض خطر قرار دهد.