Sunday, June 21, 2020

بیانیە کنشگران آزاد ایران دربارە پدیدە قتل‌های ناموسی




مدتی‌ست کە خبرهای مربوط بە پدیدە کشتار و قتل عام زنان تحت عنوان قتل‌های ناموسی بە عنوان خبرهای روزانە در وبسایت‌های خبری بە شدت افزایش یافتە است و بە این موضوع پرداختە می‌شود.
برای مثال:
در ۲۵ خردادماه، یک زن ۱۹ ساله در آبادان توسط همسرش سر بریده شد. همسر این زن پس از ارتکاب قتل به کلانتری منطقە محل زندگی خود در شهر آبادان رفته و به قتل وی اعتراف کرده است.
در ۲۶ خرداد،‌ ریحانه عامری، دختر ۲۲ ساله کرمانی به دلیل دیرآمدن به منزل توسط پدرش و با ضربه تبر کشته شد.
در ٢٩ خرداد سمیه فتحی، زن ۱۸ ساله حاملە در کرماشان به دلیل مسائل ناموسی، به دست پدر، برادر و دیگر اعضای خانوادەاش بە قتل رسید.
اینکە خبرها بطور جدی و گستردە بو موضوع قتل زنان توسط اعضای خانوادە خود یعنی پدر و برادران می‌پردازند و این مسئلە مورد توجە همگان قرار می‌گیرد بدەن شک می‌تواند شرقعی باشد جهت ریشە کن کردن این پدیدە پلید و زشت.
اما باید توجە داشت کە این مسئلە بە هیچ وجە تازگی ندارد و دارای ریشەای عمیق در تاریخ ایران و سایر کشورهای خاورمیانە دارد اما بە لطف رسانەها و فضای مجازی اکنون در تیتر اخبار جای گرفتە است.
کنشگران آزاد ایران معتقد است کە ستم بر زنان و لحاظ کردن زن بە عنوان ناموس و مایملک مرد عین ارتجاع و واپسگرایی بودە و این تفکرات منحط و پوسیدە باعث می‌شود کە زنان در اجتماع بە ابزاری بی ارادە تبدیل شدە و آمادگی پذیرش افکار دیکتە شدە توسط حاکمان و دیکتاتورهای جامعە مردسالار را داشتە وو عملا آزادی و برابری بە خواب و خیالی تبدیل می‌شود چرا کە زن در هر جامعەای پایە، بنیان و اساس آن جامعە محسوب شدە و بدون آزادی زن، هیچ فاکتوری از پیشرفت در جامعە واقعی نیست بلکە تنها ظاهری بزک شدە و توخالی‌ست.
 کنشگران آزاد ایران بر همین اساس، شکنجە جسمی و روحی، آزار و اذیت و قتل زنان بە هر شیوە و دلیلی بە ویژە بر اساس تفکرات مذهبی و مردسالارانە و تحت نام ناموس پرستی و غیرت را شدیدا محکوم کردە و امیدوار است با همکاری، همگامی و اتحاد زنان و مردان آزادی‌خواە و برابری طلب بستری مناسب جهت رشد و شکوفایی زنان ایران در محیطی برابر و امن و البتە عاری از دیکتاتوری و فاشیزم مذهبی و نژادی مهیا شود. 

کنشگران آزاد ایران