Sunday, March 28, 2021

سازمان ملل متحد پس از مذاکرات پنج هفته‌یی، به سازش ناچیزی در مورد حقوق زنان دست یافت

 


نمایندگان سازمان ملل متحد بعد از پنج هفته مذاکرات به صورت مجازی درباره یک اعلامیه مشترک در قبال حقوق زنان, فقط به حداقل سازش دست یافت .

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شرکت کنندگان در این نشست در نهایت به یک سازش حداقلی بیشتر دست نیافتند زیرا کشورهایی مانند روسیه، کوبا و واتیکان حاضر به پذیرش بخش‌های مهمی از پیش‌نویس اعلامیه پیشنهادی نشدند.

یک دیپلمات اروپایی که نخواسته نامش فاش شود، روسیه را متهم کرد که در جریان نشست سالانه برای رسیدگی به وضعیت حقوق زنان نقش اخلالگرانه غیرمعمولی را بازی کرده است.

درشصت و پنجمین  نشست سالانه کمیسیون سازمان ملل درباره وضعیت زنان، یک متن پیشنهادی ۵۰ صفحه‌ای شامل ۸۰ پاراگراف به هیئت‌های شرکت کننده ارائه شده بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، در پایان نشست, این اعلامیه به ۲۴ صفحه و ۶۴ پاراگراف کاهش یافت.

به این تریتب همه پاراگراف ها در باره آزار و اذیت های جنسی، دفاع از حقوق دختران و تساوی جنسیتی، بە دلیل مخالفت برخی کشورها حذف شده است.

براساس اظهارات کسانی که در این نشست حضور داشتند، واتیکان، کوبا، عربستان و بحرین، با حملات علیه تساوی حقوق زن و مرد، عکس‌العمل بسیار بدی داشتە و روسیه و چند کشور دیگر نیز بر رویکردی سنتی و تنگ‌نظرانه در مورد خانواده پافشاری کردەاند.

پیش از این ابراز امیدواری می‌شد کە با حضور کاملـا هریس، معاون اول جو بایدن در این  نشست، نتیجە بهتری حاصل شود، ولی اینچنین نشد.

رئیس بخش زنان سازمان ملل متحد در پایان این نشست پنج‌هفتەای، از همه کشورهای عضو سازمان ملل خواست، برای افزایش مشارکت زنان در فضای مجازی تدابیری را در دستور کار خود قرار دهند و از زنان در برابر آزارهای سایبری محفاظت کنند.